In noodsituaties moet u volledig kunnen vertrouwen op uw remmen. Om uw auto tijdig tot stilstand te brengen zijn zeer grote krachten noodzakelijk; om bijvoorbeeld een auto van 1.000 kg bij 130 km per uur te stoppen is een remvermogen van wel 200 pk (1 50 kW) nodig, vergelijk dit maar eens met uw motorvermogen! De temperatuur van de remmen kan hierbij oplopen tot wel 800°C.
In deze pagina leggen wij u uit hoe het remsysteem van uw auto werkt, hoe u zelf storingen kunt herkennen en hoe u de levensduur van uw remmen optimaliseert. Mocht u na het lezen van deze pagina nog vragen hebben of meer willen weten, dan is Auto Louwes graag bereid om u verder te informeren.
[one_half]
1 rembekrachtiger
2 hoofdremcilinder met remvloeistofreservoir
3 geventileerde schijfrem
4 remblokken
5 remklauwen
6 remankerplaat
7 remschoenen met remcilinder
8 remtrommel
9 remleiding
[/one_half][one_half_last]
[/one_half_last]
Het remcircuit bestaat uit een complex systeem van onderdelen en leidingen waarmee de remdruk op de juiste wijze over de wielen wordt verdeeld. De leidingen zijn gevuld met remvloeistof die voor de overbrenging van de krachten zorgt.Als u het rempedaal indrukt gebeurt er het volgende; de kracht van uw voet wordt overgebracht naar de hoofdremcilinder die de druk via de remvloeistof doorgeeft aan de remcilinders op de wielen. Deze cilinders zorgen op hun beurt ervoor dat deze druk als remkracht wordt overgebracht op de wielen.
Er zijn 2 systemen; trommelremmen waarbij remvoeringen tegen de binnenzijde van een trommel gedrukt worden en schijfremmen waarbij remblokken via een remklauw tegen een metalen schijf gedrukt worden. De voorwielen worden altijd het sterkst afgeremd omdat daar het meeste gewicht op komt; ze zullen dan ook minder snel slippen dan de achterwielen. De remverhouding voorwielen, achterwielen is meestal 60%/40%. Schijfremmen kunnen een grotere belasting aan dan trommelremmen. Daarom worden ze ook meestal op de voorwielen gemonteerd. Trommelremmen zitten meestal achter. Bij sportieve uitvoeringen zijn soms ook de achterwielen van schijfremmen voorzien.
De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Om deze schijf zit een remklauw met 2 remblokken die aan de wielophanging bevestigd is. Als u remt worden de remblokken door de remcilinder tegen de schijf gedrukt. In de voorremblokken zitten koperen draadjes; zogenaamde slijtage-indicatoren. Ais deze draadjes door slijtage aan de oppervlakte komen gaat er een verklikkerlampje op uw dashboard branden.Voor u een teken dat uw remblokken dringend aan vervanging toe zijn! Op de remschijven worden zeer grote krachten uitgeoefend. Bij de vervanging van remblokken controleert Auto Louwes ook de remschijven. Als er groeven of scheurtjes in zitten, als ze ernstig roesten of slingeren tijdens het draaien, moeten ze vervangen worden. Remblokken worden altijd per 4 vervangen en remschijven per 2 om te voorkomen dat er ongelijke remwerking ontstaat.
De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel verbonden is. In deze trommel zitten de remschoenen met remvoeringen die aan een ankerplaat bevestigd zijn. De remvoeringen worden door de remdruk via de cilinders tegen de remtrommel gedrukt. Veren zorgen ervoor dat de schoenen weer vrij komen als u de remdruk opheft. Bij een remrevisie worden zowel de remcilinders, de remvoeringen als de veren vervangen. Een remtrommel die groeven vertoont kan soms nog worden uitgedraaid.
Zoals eerder vermeld zijn er grote krachten nodig om uw auto tot stilstand te brengen.Vroeger werd met veel fysieke kracht het rempedaal bediend. Tegenwoordig wordt uw voet een handje geholpen door de zogenaamde rembekrachtiger die de door u uitgeoefende druk op het pedaal met een factor 7 vergroot. De rembekrachtiger werkt alleen als de motor draait; als de motor afslaat of u laat zich bijvoorbeeld slepen dan zult u vele malen harder op het pedaal moeten trappen om enig remeffect te verkrijgen!
Bij een noodstop of glad wegdek kan het voorkomen dat de wielen bij het remmen blokkeren en over de weg gaan slippen. Zolang de wielen geblokkeerd zijn is de auto nagenoeg onbestuurbaar. In zo'n situatie kunt u het beste de rem even los laten en pompend remmen om alsnog zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Bepaalde modellen beschikken over een antiblokkeersysteem (ABS). Hierbij is het onmogelijk de wielen te blokkeren en blijft de auto in noodsituaties dus bestuurbaar. Zo'n systeem kan alleen af fabriek geleverd worden.
Remvloeistof heeft heel bijzondere eigenschappen; is altijd even dun, ook bij vorst, en mag zeker niet kunnen bevriezen, is bestand tegen hele hoge temperaturen van wel 600°C, is niet samendrukbaar, schuimt niet en is niet corrosief. Doordat deze speciale vloeistof vocht uit de buitenlucht in zich opneemt moet ze elke minimaal 60.000 km of om de 2 jaar vervangen worden. Het hele remsysteem wordt dan eerst doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan veroorzaken.Vocht in het remsysteem heeft nog een ander belangrijk nadeel, bij extreme belasting van de remmen kan dit gaan koken en hierdoor kan de remdruk wegvallen.
Laat daarom de remvloeistof tijdig vervangen. Ook kan er lucht in het systeem komen, u merkt dit aan een sponzig gevoel bij het remmen. Laat uw remmen dan zo spoedig mogelijk door Auto Louwes controleren. Onder de motorkap zit een doorzichtig remvloeistofreservoir met een minimum en een maximum aanduiding. Door slijtage van de remvoeringen zal het niveau langzaam dalen. Bij een controlebeurt wordt dit door Auto Louwes aangevuld. Ziet u echter tussentijds dat het niveau onder het minimum zakt, raadpleeg dan onmiddellijk Auto Louwes.
Bij het rijden in de bergen dient u, om te voorkomen dat de remmen te heet worden, zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Een vuistregel: daal de helling af in dezelfde versnelling als waar u mee omhoog bent gegaan. Dreigt de auto dan nog te veel snelheid te krijgen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en rem eventueel in een rustig tempo pompend bij. Als het remlampje op uw dashboard gaat branden, controleer dan eerst of de handrem goed los is; blijft het lampje branden dan is het remvloeistofniveau te laag. In dat geval dient u zo snel mogelijk Auto Louwes te raadplegen.
Tenslotte: remvloeistof is een agressieve vloeistof. Komt het onverhoopt op de lak of in de ogen, dan direct met overvloedig water verwijderen.
De remprestaties van uw auto worden in belangrijke mate medebepaald door de conditie van uw banden; te gladde, te harde of zachte banden hebben direct invloed op het remgedrag. Laat daarom regelmatig uw banden controleren.
Controleer of de handrem goed los is. Blijft het lampje branden, laat dan direct het remvloeistofniveau controleren.
Hoog tijd om uw voorremblokken te laten vervangen.
De auto trekt scheef tijdens het remmen
Controleer eerst de bandenspanning, vaak is het een kwestie van een te zachte band. Blijft de auto scheef trekken, dan is er iets mis met de remkrachtverdeling.
Het rempedaal voelt 'sponzig' aan
Waarschijnlijk zit er lucht in het remsysteem; snel laten controleren.
Tijdens het remmen trilt het pedaal, het stuur of zelfs de hele auto
Dit kan duiden op een beschadigde remschijf of een te grote speling in voor- of achterophanging.
Er is abnormaal veel remkracht nodig om de auto tot stilstand te brengen
Mogelijk is de rembekrachtiger defect of is er iets mis met het hydraulisch systeem.
Een duidelijke indicatie dat er iets mis is; snel laten controleren. Zeer gevaarlijke situatie, zeker bij nat wegdek.
Zet uw auto nooit op de handrem als er vorst verwacht wordt; de remmen en of de remkabel kunnen dan vastvriezen. Beter is het om de auto in de eerste versnelling of achteruit te zetten.
ABC onderhoud | Banden | Onderdelen | Uitlaten |
Airco Service | Diagnose specialist | Remmen | Uitlijnen |
APK keuring | Olie verversen | Schadeherstel |
Veiligheid voorop
Een origineel remsysteem is door en door beproefd. Alle onderdelen worden in eigen laboratoria en in de praktijk uitvoerig getest alvorens ze worden toegepast.Voor alle zekerheid is het remsysteem ook nog eens diagonaal gescheiden uitgevoerd. Als u uw auto door Auto Louwes laat onderhouden is de kans op problemen met uw remmen nagenoeg uitgesloten. Auto Louwes werkt uitsluitend met de voorgeschreven originele onderdelen. En voor de meest aan slijtage onderhevige onderdelen, de remblokken, hanteert hij concurrerende prijzen inclusief montage en hulpmateriaal.
In de auto van nu worden nieuwe technologieën gebruikt en veel elektronica toegepast. Dit stelt dus hoge eisen aan Auto Louwes. Die moet namelijk over specifieke kennis en ervaring beschikken, in het bezit zijn van speciale diagnoseapparatuur en gereedschap, deel uitmaken van een organisatie voor optimale serviceverlening en continu worden voorzien van de meest up-to-date informatie. Auto Louwes voldoet aan al deze eisen, werkt volgens strenge normen en kan dus kostenbesparend voor u werken.
U bent bij Auto Louwes aan het juiste adres voor alle voorkomende reparaties en onderhoud aan uw auto, levering van de juiste onderdelen en specifieke accessoires. Bij uitvoering door Auto Louwes van een onderhoudsbeurt heeft u, indien nodig, de APK keuring gratis. U betaalt alleen de afmeldkosten en de viergastest (benzinemotoren) of roetmeting (dieselmotoren).
Auto Louwes verkoopt zowel personenauto’s als bedrijfswagens. Personenauto’s in alle prijsklassen, bedrijfswagens van klein tot 3500 kg. laadvermogen.
Auto Louwes kan u een passend voorstel maken op basis van een nieuwe of jong gebruikte auto naar keuze. Het maandbedrag wordt berekend aan de hand van de aanschafwaarde van de auto, het aantal kilometers dat u denkt te gaan rijden en de totale looptijd van de leaseperiode.
Met een regelmatige onderhoudsbeurt voorkomt u onaangename en dure verrassingen. Auto Louwes biedt professionele en vakkundige service voor onderhoud en reparaties. Wij gaan snel en efficiënt te werk en houden de kosten daardoor minimaal.